Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΜΕΛΩΔΙΑ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ

Η Μελωδία της Ευτυχίας (The Sound of Music) είναι μιούζικαλ παραγωγής 1965. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, του οποίου τα τραγούδια έγραψαν οι Ρίτσαρντ Ρότζερς και Όσκαρ Χάμερσταϊν. Το μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ οπως και η ταινία βασίστηκαν με τη σειρά τους στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της Μαρίας φον Τραπ The Story of the Trapp Family Singers. Μερικά από τα τραγούδια του μιούζικαλ όπως: EdelweissMy Favorite ThingsClimb Ev'ry MountainDo-Re-MiSixteen Going on SeventeenThe Lonely Goatherd και The Sound of Music έχουν αντέξει στο πέρασμα του χρόνου. Στην Ελλάδα το μιούζικαλ έχει ανέβει από την Αλίκη Βουγιουκλάκη το 1994, ενώ πρόσφατα ανέβηκε στο Θέατρο Παλλάς, τα Χριστούγεννα του 2014.
Υπόθεση:
Βρισκόμαστε στην Αυστρία του 1930. Μια νεαρή και γεμάτη ζωντάνια κοπέλα η Μαρία έχει αποσυρθεί σε ένα μοναστήρι και φιλοδοξεί να γίνει μοναχή. Το ανήσυχο πνεύμα της όμως καθώς και η βαθιά αγάπη της για τη μουσική την εμποδίζουν να υπακούσει τους μοναστηριακούς κανόνες. Η Ηγουμένη του μοναστηριού στην προσπάθεια της να καταλάβει τι πραγματικά θέλει η Μαρία, την στέλνει ως γκουβερνάντα στο σπίτι του Πλοιάρχου Γκεόργκ Φον Τραπ ο οποίος μετά το θάνατο της γυναίκας του, έχει μόνος του την φροντίδα των 7 παιδιών του. Ο Τραπ συμπεριφέρεται στα παιδιά του όπως στο πλήρωμα των πλοίων που διοικεί με αποτέλεσμα αυτά να έχουν γίνει απείθαρχα. Τα ανυπάκουα παιδιά του πλοιάρχου έχουν καταφέρει να διώξουν τις προηγούμενες γκουβερνάντες που είχε προσλάβει ο πατέρας τους. Η υποδοχή που λαμβάνει η Μαρία όταν φτάνει στην οικία φον Τραπ είναι εχθρική, καθώς τα παιδιά σκαρφίζονται μια σειρά από τεχνάσματα για να την τρέψουν σε φυγή. Όμως η υπομονετική και γλυκιά Μαρία δεν το βάζει κάτω και καταφέρνει να κερδίσει τη συμπάθεια των παιδιών. Τα παιδιά γοητεύονται από την Μαρία, ενώ η μουσική αρχίζει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή τους και το σπίτι του πλοιάρχου γεμίζει τραγούδια, φωνές και χαρά. Ο στενός φίλος της οικογένειας Μαξ Ντετ Βάιλερ εντυπωσιάζεται από τις μουσικές δυνατότητες των παιδιών και τους κανονίζει μια σειρά από δημόσιες εμφανίσεις. Ο πλοίαρχος επιστρέφει σε ένα από τα ταξίδια του έχοντας στο πλευρό του την Βαρώνη Ελσα Σρέντερ και ανακοινώνει πως πρόκειται να την παντρευτεί. Η προοπτική του επερχόμενου γάμου κάνει τον πλοίαρχο και την Μαρία να συνειδητοποιήσουν ότι είναι ερωτευμένοι μεταξύ τους. Η ιστορία θα τέλειωνε με ένα παραδοσιακό happy ending αν δεν μεσολαβούσε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Η Αυστρία είναι έτοιμη να υποταχθεί στη ναζιστική Γερμανία και ο πλοίαρχος καλείται να πολεμήσει στο ναυτικό. Τότε εκείνος αποφασίζει με τη Μαρία να πάρουν τα παιδιά και να φύγουν από την Αυστρία για ένα καλύτερο μέλλον για εκείνους και την οικογένειά τους.


Χαρακτήρες έργου:

Μαρία - Είναι μια γλυκιά νέα κοπέλα, η οποία έχει μπει σε μοναστήρι για εκπαιδεύεται για να γίνει καλόγρια. Σύντομα όμως θα γίνει εμφανές ότι δεν είναι φτιαγμένη για τη μοναστική ζωή. Η ηγουμένη του μοναστηριού τη στέλνει στο σπίτι του πλοιάρχου Φον Τραπ, για να γίνει η νταντά των 7 ατίθασων παιδιών του. Η Μαρία με βοηθό τη Μουσική, δημιουργεί μια υπέροχη σχέση με τα παιδιά. Αναπόφευκτα ερωτεύεται τον πλοίαρχο Φον Τραπ και στο τέλος παντρεύονται.

Πλοιάρχος Γκεόργκ Φον Τραπ - Αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού με το βαθμό του πλοιάρχου, περήφανος Αυστριακός και αυστηρός πατέρας. Μετά το θάνατο της συζύγου του μεγαλώνει τα 7 παιδιά του με την ίδια στρατιωτική πειθαρχία όπως και στο πλοίο που διοικεί. Η εργασία του τον αναγκάζει να λείπει συχνά  από το σπίτι. Στο τέλος ερωτεύεται τη Μαρία και την παντρεύεται.

Τα 7 παιδιά: Η Λισλ (16 ετών), ο Φρίντριχ (14 ετών), η Λουίζα (13 ετών), ο Κερτ (10 ετών), η Μπριγκίτε (9 ετών), η Μάρτα (7 ετών) και η Γκρετλ (5 ετών).

Βαρώνη Έλσα Σρέντερ: Μια ευκατάστατη, όμορφη και δυναμική γυναίκα, την οποία φλερτάρει ο Φον Τραπ και έχει σκοπό να παντρευτεί.

Ραλφ Γκρούμπερ:  17χρονος φίλος της Λουίζας, ο οποίος όμως προδίδει την οικογένεια Φον Τραπ και πολεμά υπέρ των ναζιστών Γερμανών.

Μαξ Ντετβάιλερ: Ατζέντης καλλιτεχνών, φίλος του Φον Τραπ και της Βαρώνης Σρέντερ, φτωχός αλλά του αρέσει η καλή ζωή.





Δραστηριότητα 1η - Τα αγαπημένα μου πράγματα:


Αφού παρακολουθήσετε το παρακάτω απόσπασμα ξεκινήστε μια συζήτηση με τους μαθητές σας για το ποια είναι τα δικά τους αγαπημένα πράγματα και για ποιο λόγο είναι σημαντικά για εκείνα. Μπορείτε να καταγράφετε στον πίνακα τα λεγόμενά τους.

Δραστηριότητα 2η

Ακούμε χαρακτηριστικά τραγούδια και βλέπουμε σκηνές από το μιούζικαλ

                                                                Sound of Music




Lonely Goatherd



Valse 




                                                                     Edelweiss

 

                                                              So Long Farewell



                                                                   Climb every mountain


                                                   Sixteen Going On Seventeen




Δραστηριότητα 3η - Ντο Ρε Μι: 



Εκμάθηση του τραγουδιού «ΝΤΟ ΡΕ ΜΙ». Μέσα από το τραγούδι οι μαθητές έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τα ονόματα των νοτών. Στη συνέχεια και αφού οι μαθητές έχουν μάθει αρκετά καλά το τραγούδι (ιδανικά να το έχουν αποστηθίσει), ο εκπαιδευτικός τους επιδεικνύει τις φωνομιμικές χειρονομίες που αντιστοιχούν σε κάθε νότα (σύστημα Kodaly). Οι μαθητές τραγουδούν και συγχρόνως χρησιμοποιούν τις χειρονομίες ανάλογα με τη νότα που τραγουδούν.



Στίχοι:



Doe, a deer, a female deer

Ray, a drop of golden sun

Me, a name I call myself

Far, a long, long way to run

Sew, a needle pulling thread

La, a note to follow Sew

Tea, a drink with jam and bread

That will bring us back to Do























Παρτιτούρα:




Μπορείτε να μάθετε το τραγούδι στους μαθητές σας στα Αγγλικά και στα Ελληνικά (Στα ελληνικά υπάρχουν τουλάχιστον 3 εκδοχές στίχων - μπορείτε να τα ακούσετε στα διάφορα βίντεο από διάφορες παραγωγές - επιλέξετε ποια θα τους διδάξετε)

Και τέλος ένα πολύ διασκεδαστικό βίντεο από το Μuppet Show!



Δραστηριότητα 4η:

Μοιράζουμε σε όλους τους μαθητές από ένα Boomwhacker της διατονικής κλίμακας του ΝΤΟ. Παίζουν με τη σειρά έτσι ώστε να ακουστούν όλες οι νότες τις κλίμακας. Συνδέουμε με αυτό τον τρόπο κάθε νότα και με ένα διαφορετικό χρώμα (ΝΤΟ = κόκκινο, ΡΕ = πορτοκαλι, ΜΙ = κίτρινο, ΦΑ = λαχανί, ΣΟΛ = πράσινο, ΛΑ = μωβ, ΣΙ = ροζ). Συγχρόνως γίνεται άμεση σύνδεση με τις έννοιες τονικό ύψος και μέγεθος, χαμηλά = μεγάλο σε μέγεθος boomwhacker και ψηλά = μικρό σε μέγεθος boomwhacker. Στη συνέχεια τραγουδούν για μια ακόμα φορά το τραγούδι «ΝΤΟ ΡΕ ΜΙ» και συγχρόνως κάθε φορά που ακούγεται μια νότα τότε παίζουν και το αντίστοιχο boomwhacker.

Έπειτα μπορείτε να παίξετε με βάση τις νότες που αναφέρονται στο τραγούδι την παρακάτω παρτιτούρα για Boomwhackers (στην 1η γραμμή οι νότες έχουν αξία μισού και η τελευταία ολόκληρο, στη 2η γραμμή οι νότες έχουν αξίες ογδόων και τετάρτων - ανάλογα με το μέγεθος):



Δραστηριότητα 5η:

Αφήστε τους μαθητές σας να ζωγραφίσουν τον πλοίαρχο Φον Τραπ και τη Μαρία, όπως εκείνα φαντάζονται.



Ζητείστε τους να κάνουν μια μικρή περίληψη της πλοκής, ζωγραφίζοντας χαρακτηριστικές σκηνές ή πιο απλά ότι τους έκανε εντύπωση.




Δραστηριότητα 6η:

Τελειώστε την ενότητα της Μελωδίας της Ευτυχίας κάνοντας τρεις ερωτήσεις στους μαθητές (επιλέξτε ανάλογα την ηλικία τους αν θα είναι προφορικές ή γραπτές οι απαντήσεις τους)

Α) Τι ξέρετε για το μιούζικαλ "Η Μελωδία της Ευτυχίας";

Β)Τι σας έκανε περισσότερο εντύπωση;  Έχετε κάποιες απορίες;

Γ)  Θέλετε να μάθετε περισσότερα πράγματα για τους χαρακτήρες και την πλοκή του έργου;

ΠΗΓΕΣ:

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%97_%CE%9C%CE%B5%CE%BB%CF%89%CE%B4%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%95%CF%85%CF%84%CF%85%CF%87%CE%AF%CE%B1%CF%82

 http://www.ticket365.gr/parastaseis/item/37-h-melwdia-ths-eutuxias

http://nytc.co.nz/pdfs/sound-of-music-education.pdf

http://drb.lifestreamcenter.net/Lessons/SndMusic/index.htm

http://movie-ed.com/lessonplan.php

http://ymiclassroom.com/lesson-plans/sound-of-music/

http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/mous_anth_a_st/dask/s_1_200.pdf

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ