Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΡΥΘΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

    



 Το παρακάτω παιχνίδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν μια επαναληπτική δραστηριότητα αφού έχετε διδάξει στους μαθητές σας τα ρυθμικά στοιχεία (απλά και σύνθετα). Έτσι έχετε τη δυνατότητα να διαπιστώσετε αν οι μαθητές σας μπορούν να αναγνωρίσουν και να αποδώσουν σωστά ρυθμικά μοτίβα, χωρίς το άγχος της εξέτασης ή ενός διαγωνίσματος.



Προετοιμασία


  1. Τυπώστε αριθμημένα ρυθμικά μοτίβα 2 μέτρων (6 ή 8 διαφορετικά μεταξύ τους) σε μια Α4 κόλλα χαρτιού.
  2. Βγάλτε φωτοτυπίες, μία για κάθε μαθητή.
  3. Κάνετε πλαστικοποίηση για να μην καταστραφούν από την χρήση.
  4. Κόψτε τα ρυθμικά μοτίβα των δύο μέτρων ξεχωριστά σε καρτέλες.
  5. Τοποθετείστε τα σε ένα φάκελο (αντιστοιχεί ένας φάκελος σε κάθε μαθητή).
  6. Βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές σας μπορούν να διαβάσουν τα ρυθμικά μοτίβα που έχετε επιλέξει.

Πορεία Παιχνιδιού

  1. Διαλέξτε 2 καρτέλες και πείτε στους μαθητές σας να τις τοποθετήσουν μπροστά τους.
  2. Παίξτε με παλαμάκια το ρυθμό της μιας καρτέλας. Ζητείστε από τους μαθητές σας να τον αναγνωρίσουν και να επιλέξουν μια από τις δύο καρτέλες που έχουν μπροστά τους.
  3. Παίξτε όλοι μαζί το ρυθμικό μοτίβο.
  4. Στη συνέχεια επιλέξτε 3 καρτέλες και ακολουθείστε την ίδια διαδικασία.
  5. Συνεχίστε προσθέτοντας κάρτες μέχρι να τις έχουν όλες μπροστά τους.
  6. Σε δεύτερο επίπεδο αντί να παίζετε παλαμάκια μπορείτε να παίζετε κάποιο κρουστό όργανο (π.χ. τύμπανο).
  7. Σε τρίτο επίπεδο παίξτε τα ρυθμικά μοτίβα στο πιάνο ή αρμόνιο της τάξης. Χρησιμοποιήστε επίσης και ρυθμικά μοτίβα που περιέχουν μισά και ολόκληρα (έχουν δηλαδή διάρκεια).

Τη φωτοτυπία με τα ρυθμικά μοτίβα μπορείτε να τη βρείτε εδώ: http://banddirectorstalkshop.com/wp-content/uploads/2016/01/Rhythm_Envelope_Game.pdf

Για αρχή όμως θεωρώ ότι είναι λίγο δύσκολα γι' αυτό σας προτείνω να ξεκινήσετε με απλά ρυθμικά μοτίβα τετάρτων και ογδόων. Καρτέλες θα βρείτε εδώ: https://laytonmusic.wordpress.com/2007/12/19/rhythm-flashcards/.

Καθώς και καρτέλες ρυθμικών στοιχείων στη σελίδα 41 του βιβλίου εργασιών της Β' Δημοτικού. (http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/mousiki_b/ergas_1_60.pdf)


ΠΗΓΗ:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

       Το Καρναβάλι των ζώων αποτελεί ένα από τα πλέον αγαπημένα μου έργα και κάθε χρόνο το διδάσκω στους μαθητές μου.        Συνήθως επιλέγω να το διδάξω λίγο πριν την περίοδο του Καρναβαλιού. Φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το έθιμο, όμως μόλις τα παιδιά ακούν τον τίτλο του έργου αμέσως κάνουν τον συσχετισμό και μου δίνει την ευκαιρία να ξεκινήσω ενδιαφέρουσες συζητήσεις μαζί τους.      Έχω ετοιμάσει μία διαδραστική παρουσίαση για το σύνολο του έργου, με βίντεο και ερωτήσεις κατανόησης. Στις μικρότερες τάξεις συνήθως συνοδεύω την παρουσίαση με ένα βιβλίο (υπάρχουν αρκετά στο εμπόριο), έτσι ώστε κάθε ζώο να συνοδεύεται με μία μικρή αφήγηση.       Συνήθως χρειάζομαι 2-3 μαθήματα για να ολοκληρώσω την παρουσίαση, όμως πριν από όλα τους δείχνω ένα μικρό βίντεο με λίγα στοιχεία για το συνθέτη του έργου Camille Sain-Saëns. Στην συνέχεια ξεκινώ την παρουσίαση και την προσαρμόζω ανάλογα την ηλικία και το επίπεδο των παιδιών.   Αν δεν γνωρίζετε το έργο πολύ καλά μπορείτε να δείτε την παρακάτω