Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

   
Το μάθημα της Μουσικής Αγωγής πλήττεται περισσότερο από ποτέ με τις νέες ρυθμίσεις που εισήγαγε το Υπουργείο Παιδείας τη φετινή χρονιά. Όμως πέρα από τα εργασιακά μας δικαιώματα, διαχρονικά ως εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουμε πολλές δυσκολίες και δυστυχώς κανένας δεν μας προετοίμασε για το τι θα αντιμετωπίσουμε μπαίνοντας μέσα σε μια τάξη. Ούτε το Πανεπιστήμιο, ούτε το Ωδείο, ούτε κάποιο σεμινάριο ή βιβλίο μας έμαθαν πως να τις αντιμετωπίζουμε. Μόνο μέσα από την εμπειρία και τα λάθη μας, μαθαίνουμε να ξεπερνούμε τους καθημερινούς σκοπέλους και να γινόμαστε όσο το δυνατόν καλύτεροι και αποδοτικότεροι. Με βάση λοιπόν τις προσωπικές μου εμπειρίες σας καταθέτω τις παρακάτω δυσκολίες και προβλήματα που αντιμετωπίζω τα χρόνια που δουλεύω ως εκπαιδευτικός Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

  • Φωνητική Κόπωση: Αν δεν προσέξετε, το πιο πιθανό είναι να "κλείσει" ο λαιμός σας και να χάσετε τη φωνή σας από την υπερβολική χρήση. Κάθε ώρα μαθήματος περιλαμβάνει συνεχή ομιλία και τραγούδι. Πολλές φορές φωνάζουμε χωρίς να το αντιληφθούμε, καθώς θέλουμε υψώνοντας τον τόνο της φωνής μας, να επιβληθούμε στην τάξη. ΜΕΓΑΛΟ ΛΑΘΟΣ... αν δεν τοποθετείτε σωστά τη φωνή σας σύντομα θα βραχνιάσετε και πολύ πιθανό, μακροπρόθεσμα, να δημιουργήσετε ανεπανόρθωτη βλάβη στις φωνητικές σας χορδές. Προσοχή λοιπόν, κάντε φωνητική οικονομία και αν δεν γνωρίζετε πως να αναπνέετε διαφραγματικά (ώστε να δίνετε όγκο στη φωνή σας), ξεκινήστε μαθήματα ορθοφωνίας και φωνητικής.



  • Δεν υπάρχουν στιγμές χαλάρωσης: Σε κάθε ώρα μαθήματος πρέπει να δίνετε το 110% της ενέργειάς σας. Η σωστή διαχείριση της τάξης, καθώς και η πορεία των δραστηριοτήτων που έχετε επιλέξει απαιτούν να είσαστε μονίμως σε εγρήγορση. Κάντε λοιπόν οικονομία δυνάμεων.


  • Διαφορετικές ηλικίες παιδιών. Ο τρόπος που μιλάτε και συμπεριφέρεστε σε παιδιά της Α' Δημοτικού είναι εντελώς διαφορετικός με τον τρόπο που μιλάτε σε παιδιά της Στ' Δημοτικού. Το καθημερινό όμως πρόγραμμα του σχολείου μπορεί να έχει συνέχεια τέτοιου είδους εναλλαγές. Για το λόγο αυτό πρέπει μονίμως να είστε σε ετοιμότητα ώστε να αλλάζετε γρήγορα τρόπο ομιλίας και συμπεριφοράς ανάλογα την ηλικία και την τάξη των παιδιών που έχετε σε κάθε εναλλαγή ώρας. 

  • Ολοήμερο Σχολείο: Το δυσκολότερο βέβαια είναι να έχετε συγχρόνως παιδιά διαφορετικών ηλικιών, κάτι που συμβαίνει συχνά στο ολοήμερο πρόγραμμα. Σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να είστε τρομερά ευέλικτοι και να έχετε βρει και προετοιμάσει δραστηριότητες που να αρέσουν σε όλες τις ηλικίες ανεξαιρέτως (π.χ. μουσικά παιχνίδια) ή να ζητάτε από τα μεγαλύτερα παιδιά να βοηθούν τα μικρότερα ή να δίνετε διαφορετικές δραστηριότητες χωρίζοντάς τα σε ομάδες ανάλογα την ηλικίας τους. Δυστυχώς πολλοί είναι αυτοί που αισθάνονται ότι κάνουν babysitting αντί μαθήματος, μην καταθέτετε τα όπλα και γίνετε δημιουργικοί.

  • Απαξίωση μαθήματος: Πολλοί γονείς αλλά και εκπαιδευτικοί άλλης ειδικότητας νομίζουν ότι ξέρουν πως γίνεται το μάθημα της Μουσικής. Πόσοι δεν είναι αυτοί που λένε: ¨΄Ελα καλέ, σιγά το δύσκολο, βάζεις το cd player να παίζει και αμέσως μαθαίνουν το τραγούδι". Σας προτείνω πολύ ευγενικά να προσπαθήσετε να εξηγήσετε ποια είναι η δουλειά σας. Αν βλέπετε ότι αδυνατούν να σας καταλάβουν, καλέστε τους να παρακολουθήσουν το μάθημά σας. Αν αυτό δεν είναι δυνατό αφήστε το έργο σας να μιλήσει μόνο του. Τα παιδιά είναι οι τελικοί κριτές. Κανείς δεν είναι καταλληλότερος να διδάξει το μάθημα της Μουσικής πέραν των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών. 

  • Παρεμβάσεις: Πολλοί συνάδελφοι δάσκαλοι, θα σας ζητούν να κάνετε πράγματα για χάρη κάποιου προγράμματος ή συμπληρωματικά με το μάθημα που εκείνοι κάνουν ή για την προετοιμασία κάποιας σχολικής εορτής. Δυστυχώς ελάχιστοι γνωρίζουν ότι το μάθημά μας έχει ξεχωριστό και πολύ απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών. Αν λοιπόν κάποιοι είναι πιεστικοί μπορείτε να τους εξηγήσετε ότι υπάρχουν κάποιοι στόχοι που πρέπει να κατακτηθούν από τα παιδιά και ότι ακολουθείτε και εσείς τις οδηγίες του Υπουργείου. Σαφώς πρέπει να υπάρχει συνεργασία μεταξύ δασκάλων και εκπαιδευτικών άλλων ειδικοτήτων και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να είμαστε αρνητικοί σε μια τέτοια σύμπραξη, όμως όλα πρέπει να γίνονται με μέτρο και όσο το επιτρέπει ο χρόνος.


  • Έλλειψη υποδομών και γενικότερα καλών συνθηκών εργασίας. Η έλλειψη ειδικής αίθουσας Μουσικής, η ανυπαρξία κρουστών μουσικών οργάνων, καθώς και οι περιφερόμενοι εκπαιδευτικοί σε 3, 4 ή και 5 σχολεία δυσχεραίνουν τρομερά το εκπαιδευτικό μας έργο. 

    Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα στα ελληνικά σχολεία και είναι κατανοητό να αισθάνεστε καταβεβλημένοι και ανήμποροι. Όμως παρ' όλες τις δυσκολίες είναι σημαντικό να δίνετε κάθε μέρα τον καλύτερο σας εαυτό, γιατί τα παιδιά το αξίζουν!

ΠΗΓΗ:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ