Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για βρέφη (9 - 12 μηνών)

Το μωρό σας ανακαλύπτει τον κόσμο
    Tο μωρό σας είναι γεμάτο περιέργεια για όλα. Ξεκινάει να ελέγχει το σώμα του με το να μπουσουλάει, να σκαρφαλώνει, και προσπαθεί να περπατήσει με την βοήθεια αντικειμένων για στηρίγματα. Κοντεύει να κάνει τα πρώτα του βήματα. Στην ηλικία 9-12 μηνών ξεκινάει να φέρνει τα πάντα στο στόμα του, να πιάνει γερά τα αντικείμενα και να σας κάνει ξεκάθαρο τι του αρέσει και τι όχι. Το μωρό σας θα σας κάνει την καλύτερη παρέα στις εξωτερικές σας δουλειές. Θα παρατηρεί τον κόσμο και θα απολαμβάνει την βόλτα του μαζί σας όσο τίποτα.
    Όσο το μωρό σας ανακαλύπτει τον κόσμο μέσα από την δράση, θυμηθείτε να του μιλάτε για το περιβάλλον του. Κατονομάστε αντικείμενα όπως «μπάνιο» ή «μάτια – στόμα – μύτη» και ακούστε την απάντηση του. Το μωρό σας είναι έτοιμο να δεχτεί απλές οδηγίες όπως «κάτσε κάτω»  «σταμάτα» ή «έλα εδώ». Σταδιακά θα αρχίσει να λέει λέξεις τις οποίες μπορείτε να αναγνωρίσετε όπως «μαμά» «μπαμπά».
    Μην ξεχάσετε να χαμογελάσετε και να το παινέψετε για τα μικρά αυτά πράγματα που κάνει όπως όταν μαθαίνει κάτι καινούργιο ή όταν κάνει κάτι καλά! Θα μαθαίνει μεγάλα και μικρά πράγματα κάθε μέρα. Στην ηλικία των 9-12 μηνών θα αρχίσει να ενδιαφέρεται για τις λεπτομέρειες και να χρησιμοποιεί μεμονωμένα τα δάχτυλα του. Θα ρίχνει επίτηδες τα αντικείμενα του κάτω όχι για να σας κοροϊδέψει αλλά γιατί του αρέσει να ακούει τους ήχους που κάνουν.
    Το μωρό σε αυτή τη φάση κατανοεί τη γλώσσα ακόμα κι αν δε μιλάει και προσπαθεί να επικοινωνήσει με κάθε τρόπο, αντλώντας μεγάλη ευχαρίστηση όταν παίζει μαζί σας. Συμπεριφέρεται σαν μεγάλο παιδί και προσπαθεί να σας μιμηθεί ό,τι κι αν κάνετε. Είναι γεμάτο ζωντάνια κι ενέργεια κι έχει ανάγκη από αγάπη και στοργή, πράγμα που αντλεί και από την αλληλεπίδραση που εξασφαλίζει το παιχνίδι μαζί σας.

    Με τη μουσική οργανώνεται ο ρυθμός της γλώσσας. Τα μωρά έχουν γονίδια που τα βοηθούν να μάθουν μουσική και άρα του ρυθμούς από τα παιδικά τραγουδάκια αμέσως.
    Επίσης βελτιώνεται η μελλοντική ικανότητα του μωρού να σκέφτεται αφηρημένα και να υπολογίζει το χώρο. Το να ακούει την πηγή του ήχου και να αναζητά την πηγή του είναι ένα καλό παιχνίδι για να αναπτύξετε την ακουστική προσοχή.
    Τέλος, κάθε μουσική εμπειρία αυξάνει και βελτιώνει την αντίληψη για το χώρο, τη λογική και τη μαθηματική σκέψη.

Αναζητώντας τον κρυμμένο... ήχο

Πρόκειται για μια παραλλαγή του παιχνιδιού της εξαφάνισης το οποίο περιλαμβάνει και ακουστικό ερέθισμα. Πάρτε ένα μουσικό παιχνίδι, κουρδίστε το και κρύψτε το κάτω από ένα μαξιλάρι.
  • Πείτε «Μα που είναι η μουσική;».
  • Καθώς το μωρό θα κατευθύνεται προς τον ήχο, ενθαρρύνετε την αναζήτησή του.
  • Μόλις πλησιάσει κοντά, σηκώστε το μαξιλάρι και πείτε «Νάτο!».
  • Επαναλάβετε αφήνοντας την επόμενη φορά το μωρό να σηκώσει το μαξιλάρι.

Ο μικρός τυμπανιστής

Τα μωρά αγαπούν να χτυπούν αντικείμενα σε επιφάνειες καθώς και μεταξύ τους.
  • Βάλτε το μωρό στο καρεκλάκι του φαγητού και δώστε του ένα κουτάλι.
  • Ξεκινήστε να χτυπάτε εσείς με το κουτάλι το τραπέζι κι εκείνο θα σας μιμηθεί.
  • Στη συνέχεια, πείτε ένα τραγουδάκι και χτυπήστε στο ρυθμό του τραγουδιού.
  • Τραγουδήστε και χτυπήστε πιο γρήγορα.
  • Τραγουδήστε και χτυπήστε πιο σιγά.
  • Το μωρό θα απολαμβάνει να βλέπει πως χτυπάτε μια πιο γρήγορα και μια πιο σιγά. Μπορεί να μην καταφέρει να κάνει το ίδιο, όμως θα καταλάβει την έννοια του γρήγορα και του αργά.


Λέξεις κλειδιά

Τα τραγούδια που συνοδεύονται από κινητικές δραστηριότητες βοηθούν στην ανάπτυξη του λόγου. Παίξτε με τη φωνή σας -αυτό αρέσει πολύ στο μωρό. Η μελωδία στην ομιλία το βοηθά να μάθει πώς να χρησιμοποιεί πιο αποτελεσματικά τη γλώσσα.
  • Επιλέξτε ένα αγαπημένο τραγουδάκι.
  • Τραγουδήστε το κρατώντας τα χεράκια του μωρού.
  • Μόλις πείτε την τελευταία λέξη δώστε έμφαση και χτυπήστε τα χεράκια. Π.χ.:
  • «Αχ κουνελάκι-κουνελάκι ξύλο που θα το ΦΑΣ (χτυπήστε παλαμάκια).
  • Μέσα στο ξένο περιβολάκι τρύπες να μην ΤΡΥΠΑΣ (χτυπήστε παλαμάκια)
  • Μη μου σουφρώνεις τη μυτούλα, μη μου κουνάς Τ’ ΑΥΤΙΑ (χτυπήστε παλαμάκια).»

Παρέλαση από Ήχους

Δεν είναι ανάγκη όλη την ώρα να μιλάτε, να παίζετε και να διαβάζετε στο μωρό σας. Μερικές φορές χρειάζεται απλά να κάθεστε και να αφουγκράζεστε και να παρατηρείτε μαζί του τι συμβαίνει γύρω σας. Για παράδειγμα μπορείτε να βγείτε έξω και να ακούσετε τα πουλιά που κελαηδούν, τα αυτοκίνητα και τις μηχανές που περνούν κ.τ.λ. Τραβήξτε την προσοχή του και δείξτε στην κατεύθυνση από όπου προέρχεται ο ήχος. Έπειτα μιμηθείτε τον ήχο που μόλις ακούστηκε.

Χαρούμενο Ξυλόφωνο ή Πιανάκι

Αγοράστε ένα ξυλόφωνο ή ένα παιδικό ηλεκτρικό πιανάκι. Χτυπώντας το το μωρό σας θα ανακαλύψει τις νότες, καθώς θα παίζει τυχαία, σιγά σιγά όμως το εισάγετε στην έννοια της κλίμακας. Εν καιρώ θα παίζει τις νότες με τη σειρά προς τα πάνω και προς τα κάτω.

Τραγούδια με θέμα τα ζώα

Τραγουδήστε με το μωρό σας τραγούδια με θέμα τα ζώα και έπειτα μιμηθείτε τη φωνή τους και τον τρόπο που κινούνται.

Το ελεφαντάκι




Το κοκοράκι


Μια ωραία πεταλούδα


Μια γίδα μια φορά



Τραγούδια με τα μέρη του σώματος

Το μωρό σας ακόμη μπορεί να μην μπορεί να πει στόμα, μύτη, πόδια κ.τ.λ., όμως το πιθανότερο είναι ότι θα μπορεί να δείξει όταν το ζητάτε το σωστό σημείο του σώματός του. Μπορείτε μάλιστα τραγουδώντας τα παρακάτω τραγούδια να ακουμπάτε με τα χέρια σας το μέρος του σώματός του, που αναφέρεται κάθε φορά.

Κεφάλι Ώμοι Γόνατα και Πόδια


Χόκι Πόκι




ΠΗΓΕΣ:
Masi S., Wendy & Leiderman C., Roni, Gymboree Baby Play 100 fun-filed activities to maximize your baby's otential, Creative Publishing International, 
Warner, Penny, ( 1999), Baby Play and Learn 160 Games and Learning Activities fir the First Three Years, New York: Meadowbrook Press. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

       Το Καρναβάλι των ζώων αποτελεί ένα από τα πλέον αγαπημένα μου έργα και κάθε χρόνο το διδάσκω στους μαθητές μου.        Συνήθως επιλέγω να το διδάξω λίγο πριν την περίοδο του Καρναβαλιού. Φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το έθιμο, όμως μόλις τα παιδιά ακούν τον τίτλο του έργου αμέσως κάνουν τον συσχετισμό και μου δίνει την ευκαιρία να ξεκινήσω ενδιαφέρουσες συζητήσεις μαζί τους.      Έχω ετοιμάσει μία διαδραστική παρουσίαση για το σύνολο του έργου, με βίντεο και ερωτήσεις κατανόησης. Στις μικρότερες τάξεις συνήθως συνοδεύω την παρουσίαση με ένα βιβλίο (υπάρχουν αρκετά στο εμπόριο), έτσι ώστε κάθε ζώο να συνοδεύεται με μία μικρή αφήγηση.       Συνήθως χρειάζομαι 2-3 μαθήματα για να ολοκληρώσω την παρουσίαση, όμως πριν από όλα τους δείχνω ένα μικρό βίντεο με λίγα στοιχεία για το συνθέτη του έργου Camille Sain-Saëns. Στην συνέχεια ξεκινώ την παρουσίαση και την προσαρμόζω ανάλογα την ηλικία και το επίπεδο των παιδιών.   Αν δεν γνωρίζετε το έργο πολύ καλά μπορείτε να δείτε την παρακάτω